مولتیپل اسکلروزیس (ام‌اس) و ویتامین D

 

اخیراً تحقیقات زیادی پیرامون ارتباط بین مولتیپل اسکلروزیس و ویتامین D انجام شده است. محققان سطح پایین ویتامین D را به افزایش خطر ابتلا به MS مرتبط می‌دانند و احتمالاً افزایش شدت این بیماری با کمبود ویتامین D وجود دارد. 

منابع ویتامین D

بهترین راه برای به دست آوردن ویتامین D نور خورشید است، به همین دلیل آن را ویتامین آفتاب نامیده می‌نامند اما همیشه نمی‌توان از خورشید به‌اندازه کافی دریافت کرد. دلایل عدم جذب ویتامین D از نور خورشید:

  • کرم ضد آفتاب:

استفاده از کرم ضد آفتاب معمولاً برای جلوگیری از آسیب‌های یو وی نور خورشید و پیشگیری از سرطان پوست صورت می‌گیرد. این کرم باعث کاهش توانایی پوست شما در جذب ویتامین D می‌شود و باعث می‌شود افراد زیادی در معرض کاهش جذب ویتامین D و درنتیجه کمبود این ویتامین قرار بگیرند.. می‌توان در اوایل صبح یا بعدازظهر، بیرون از منزل، بدون استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، حدود 15 دقیقه از نور آفتاب مستقیم استفاده کنید.

  • کاهش زمان در معرض قرار گرفتن نور خورشید:

مردم بیشتر وقت خود را در منزل، محل کار و مکانهای سرپوشیده می‌گذرانند و وقت کافی در خارج از منزل ندارند، اگر بیشتر روز خود را در مکانهای سربسته می‌گذرانید می‌توانید روزانه 15 دقیقه از وقت خود را به محیط بیرون و استفاده از تابش خورشید صرف کنید، از داغ‌ترین زمان روز برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی اجتناب کنید.

  • محل سکونت: افرادی که دورتر از خط استوا زندگی می‌کنند و کمتر خورشید را می‌بینند، اغلب خطر ابتلای به MS در آن‌ها افزایش می‌یابد.

 

شیر

دریافت کامل ویتامین D، از مواد غذایی حاوی این ویتامین مشکل به نظر می‌رسد. زیرا ویتامین‌های موجود در مواد غذایی به‌طور کامل در بدن جذب نمی‌شوند و از طریق روده دفع می‌شوند. در ایالات‌متحده مواد غذایی مانند شیر، آب‌پرتقال و غلات مانند نان را با ویتامین D غنی می‌کنند.

سلامت استخوان‌ها با ویتامین D

محققان به میزان اهمیت و تأثیرگذاری ویتامین D در پیشگیری از بیماری ام اس و در مبتلایان به این بیماری پی برده‌اند. ویتامین D نه تنها در سلامت استخوان‌ها، بلکه در سلامت نورون‌های عصبی و سیستم ایمنی نقش ویژه‌ای دارد. بسیاری از افراد مبتلابه ام‌اس دچار کمبود ویتامین D هستند. آن‌ها به‌طور متوسط مبتلابه بیماری استئوپنی و استئوپروزیس (پوکی استخوان) می‌باشند.

مکمل‌های ویتامین D

جذب ویتامین D از  طریق پوست بدن بهترین راه برای جذب ویتامین D است، اگرچه نور خورشید به‌طور کامل ویتامین D را به بدن نمی‌رساند بلکه موجب افزایش سنتز پیش ساز این ویتامین در بدن و تبدیل پیش ساز به ویتامین D می‌شود. ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است و نیاز به جذب چربی رژیم غذایی برای جذب ویتامین دارد.

یک گروه تحقیقاتی در سال  2012 در کشور فنلاند کشف کرد که مصرف مکمل‌های ویتامین D به‌طور چشمگیری باعث کاهش تعداد ضایعات مغزی می‌شود.  کسانی که مبتلابه MS هستند، سیستم ایمنی بدنشان به محافظ جانبی اطراف اعصاب سیستم عصبی مرکزی مغز یا نخاع حمله می‌کند و زخم‌ها نیز به‌عنوان ضایعات شناخته می‌شود.

دو نوع مختلف از ویتامین D وجود دارد: ویتامین D2 و ویتامین D3. ویتامین D3، کوله کلسیفرول نامیده می‌شود و برای جذب کلسیم در استخوان‌ها بسیار مهم است.

محصولات ویژه حاوی ویتامین D شرکت بنیان سلامت کسری شامل، Kid3، Kid3 Fort است. محصول کید 3 جهت پیشگیری از کمبود ویتامین D در کودکان و کید 3 فورت برای درمان کمبود شدید ویتامین D در کودکان و بزرگ‌سالان تهیه‌شده است.

www.mswellnessroute.com 

 

 

مطالب مرتبط