مصرف مکمل ال- کارنیتین جهت بهبود درد پس از ورزش

در این مقاله با توجه به نقش اساسی ال-کارنیتین در اکسیداسیون اسید چرب و متابولیسم انرژی، این ترکیب به عنوان عامل نیروبخش برای افزایش توان ورزشی در ورزشکاران سالم مورد بررسی قرار گرفته است.


آیا میخواهید با ال کارنیتین مایع، محصول خوراکی شرکت بنیان سلامت کسری آشنا شوید؟


در مطالعات انجام شده درباره ی ال- کارنیتین، اثرات مفید آن بر تقویت عملکرد فیزیکی، مانند افزایش مصرف اکسیژن در بافت ها و تولید قدرت بالاتر نشان داده شده است. نکته اساسی اشاره به تاثیر مثبت مکمل ال-کارنیتین در روند بهبود پس از ورزش است. این بررسی هان شان می دهد که ال-کارنیتین موجب کاهش آسیب عضلات شده و نشانگرهای آسیب سلولی و تشکیل رادیکال های آزاد را که موجب تضعیف و درد عضلانی می­ شوند، کاهش می دهد. مصرف مکمل ال-کارنیتین به منظور افزایش جریان خون و اکسیژن به بافت های عضلانی پیشنهاد می شود این مکمل از طریق بهبود عملکرد اندوتلیال باعث بهبود وضعیت کمبود مقدار اکسیژن در بافت ها و اختلالات بیوشیمیایی خواهد شد.

به دلیل اهمیت مداوم بودن انجام تمرینات برای ورزشکاران حرفه ای و با توجه به پيامدهاي ساختاري و علامت دار تمرينات شديد، مانند اختلال در سارکومر عضلاني و درد شدید که نه تنها کيفيت زندگي را کاهش مي دهد، بلکه باعث کاهش توانايي هاي این افراد برای انجام تمرینات بيشتر می شود، استفاده از مکملی که این پیامدها را به حداقل برساند از اهمیت ویژه ای برخوردار است، مصرف مکمل ال-کارنیتین باعث تسهيل بهبود پس از ورزش به ویژه در جوانان ورزشکار سالم می شود.

علاوه بر این، ال-کارنیتین در افراد سالخورده که با کاهش توده عضلانی و کاهش عملکردهای آن مواجه هستند نیز می تواند موثر باشد. به ویژه، با توجه به افزایش روزافزون تعداد افراد مسن که فعالیت ورزشی دارند، نقش ال-کارنیتین در این جمعیت به اهمیت تبدیل خواهد شد.

مطالعات انجام شده در سالمندان نشان داده است که مصرف ال-کارنیتین می تواند به افزایش توده عضلانی همراه با کاهش وزن بدن کمک کند همچنین نتایج بدست آمده از این مطالعات نشان می دهد که مصرف ال-کارنیتین در این گروه از افراد به کاهش خستگی جسمی و روحی منجر می شود.

بر اساس مطالعات حیوانی حاضر، نقش ال-کارنیتین در جلوگیری از تخریب پروتئین عضلانی وابسته به سن و تنظیم هومیوستاز میتوکندری پیشنهاد شده است.

منبع:

l-Carnitine Supplementation in Recovery after Exercise

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5872767