امگا 3 و فواید بی شمار آن برای کودکان

امگا 3 چیست؟

امگا 3 دسته ای از اسیدهای چرب است که در بسیاری از جنبه های سلامتی مانند رشد و تکامل جنین، عملکرد مغز، سلامت قلب و سیستم ایمنی موثر است.

امگا 3 به عنوان اسید چرب ضروری برای بدن شناخته می شود، چراکه بدن نمی تواند آن را به تنهایی تولید کند و باید امگا 3 را از مواد غذایی و یا مکملها دریافت کند. امگا 3 عمدتا به سه شکل یافت می شود: آلفا لینولنیک اسید (ALA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)


برای مشاهده محصولات حاوی امگا3، به صفحه کلوی کیدز مراجعه کنید.


(ALA) در بسیاری از مواد غذایی گیاهی مانند روغن های گیاهی، آجیل ، دانه ها و سبزیجات خاص وجود دارد. هرچند که این دسته از اسیدهای چرب در بدن شما فعال نیستند و بدن تنها می تواند مقادیر اندکی از آن را به فرم فعال، یعنی(EPA)  و (DHA)، تبدیل کند. در عین حال EPA  و DHA به طور طبیعی در ماهی های چرب مانند ماهی سالمون، ماهی تن و همچنین به طور گسترده در مکمل ها وجود دارند.

آیا مصرف امگا 3 برای کودکان ضروری است؟

وجود اسیدهای چرب امگا 3 در یک رژیم غذایی سالم ضروری است. زیرا این چربی های مفید نقش کلیدی در رشد و نمو کودکان داشته و در بسیاری از فاکتورهای سلامتی شرکت دارند.

با وجود اهمیت DHA برای قسمتهای مختلف بدن از جمله چشم، مغز و پیشرفت سیستم عصبی، بسیاری از نوزادان وکودکان نوپا میزان کافی امگا 3 دریافت نمی کنند.  اگر یک مادر شیرده برای اطمینان از مقادیر کافی امگا 3، تحت آزمایش قرار نگرفته باشد، استفاده از مکمل DHA  برای نوازان و یا کودکان توصیه می شود.

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه نمی کنند و یا کودکان نوپا می توانند از فواید مکمل های حاوی EPA  و DHA  به صورت روزانه بهره مند شوند.

فواید امگا 3 برای کودکان

بسیاری از مطالعات، مصرف مکمل های حاوی امگا 3 را به خاطر داشتن فواید زیادی برای کودکان، توصیه می کنند. بخشی از این فواید شامل موارد زیر می باشد:

امگا 3 می تواند باعث کاهش علائم ADHD  شود

اختلال بیش فعالی-کم توجهی یک بیماری رایج است که علائمی مانند بیش فعالی، رفتارهای تکانشی و اختلال در تمرکز دارد. بعضی از تحقیقات نشان می دهد که مکمل های امگا 3 می تواند به کاهش علائم این بیماری کمک کند.

امگا 3 می تواند عملکرد مغز را تقویت کند

جدیدترین تحقیقات نشان می دهند که اسیدهای چرب امگا 3 می توانند در تقویت عملکرد مغز به ویژه یادگیری، حافظه و رشد مغز موثر باشند. اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامتی کلی کودکان به ویژه سلامتی مغز آنها بسیار مهم هستند. این اسیدها به ویژه فواید بسیاری برای سلامتی مغز کودکان دارند.

DHA به رشد و پیشرفت عملکرد مغز و شبکیه چشم نوزادان کمک می کند

دوره نوزادی و کودکی سالهای بسیار مهم و بحرانی در رشد و نمو انسان محسوب می شوند. در طی چندسال، کودکان شروع به دویدن، حرف زدن و برقراری ارتباط و تعامل با دنیای اطرافشان می کنند. اما اینها تنها تغییراتی نیستند که در طی این سالها اتفاق می افتند. بدن کودکان دستخوش تغییرات اساسی ساختاری و عملکردی، در طی چندسال ابتدایی زندگی می شود.

نوزادان برای تغییرات مهمی که در مراحل اولیه رشد در بدنشان ایجاد می شود، به تغذیه کافی و غنی از مقادیر مناسبی از اسیدهای چرب اشباع نشده EPA و DHA نیاز دارند. زیرا این مواد مغذی بر فرآیندهای بی شمار سلولی و فیزیولوژیکیِ مرتبط با رشد تأثیر می گذارند. EPA   وDHA   برای رشد طبیعی در دوران نوزادی و نوپایی بسیار مهم هستند.

 DHA   برای رشد و پرورش مغز و شبکیه چشم نوزاد، به ویژه در دوران بارداری و چند سال اول پس از تولد بسیار ضروری است. قبل از تولد، DHA مورد نیاز برای رشد مناسب جنین با انتقال جفت از مادر فراهم می شود. پس از تولد، نوزادان باید DHA را از شیر مادر، غذاهای فرموله با DHA یا مکملهای آن دریافت کنند.

با توجه به تأثیر گسترده DHA بر ساختار بنیادی و عملکردهای در حال توسعه مغز، دریافت میزان کافی از DHA در سالهای ابتدایی زندگی  می تواند نتایج ماندگاری در رشد طولانی مدت کودکان داشته باشد. به عنوان مثال مطالعات مشاهده ای و مداخله ای نشان می دهد که مقدار کافی امگا 3، به تقویت درک شناختی، اجتماعی و فیزیکی نوزادان کمک می کند.

باتوجه به فواید گسترده DHA برای رشد نوزادان و کودکان نوپا، شرکت بنیان سلامت کسری اقدام به تولید محصولی حاوی DHA  و ویتامین های A، D و E  کرده است. "کلوی کیدز" یک قطره خوراکی برای نوزادان و کودکان تا 3 می باشد و باتوجه به ترکیبات استفاده شده در آن، نقش بسیار مهمی در تکامل ساختار اعصاب و رشد بافت مغزی، قدرت بینایی، بهبود عملکرد شبکیه و تشکیل رنگدانه های بنیادی، کمک به رشد استخوانها و دندانها و حفظ سلامت قلب و عروق دارد.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه محصول کلوی کیدز مراجعه کنید.

منابع:

https://www.nordicnaturals.com/healthy-science/why-do-babies-need-omega-3s-and-how-much-do-they-need/

https://www.healthline.com/

ترجمه و ادیت: تیم علمی شرکت بنیان سلامت کسری