آیا به مکمل آهن نیاز دارید؟

آهن یک ماده معدنی بسیار حیاتی برای سلامتی است. تمام سلول های شما حاوی آهن هستند، اما بیشترین میزان آهن موجود در بدن در گلبول های قرمز خون هستند. گلبول های قرمز اکسیژن را از ریه ها به اندام ها و بافت های بدن حمل می کنند.

آهن نقش مهمی در تولید انرژی از مواد مغذی دارد. این مینرال به انتقال امواج عصبی (سیگنال هایی که فعالیت های بخش های مختلف بدن شما را هماهنگ می کند) کمک می کند . اگر آهن موجود در بدن شما بیشتر از میزان مورد نیاز باشد، برای استفاده در آینده ذخیره می شود.به طور متوسط افراد آهن مورد نیاز خود را از غذاهایی که می خورند دریافت می کنند، اما شرایط خاصی وجود دارد که ممکن است نیاز به افزودن آهن به رژیم غذایی باشد. در این مقاله به تعدادی از این موارد اشاره می کنیم.

کم خونی

کم خونی ناشی از کمبود آهن در زمانی که آهن کافی در گلبول های قرمز شما وجود ندارد، اتفاق می افتد. بدون میزان کافی آهن، گلبول های قرمز نمی توانند به طور موثر اکسیژن را به سلول ها و بافت ها منتقل کنند.

علائم کم خونی عبارتند از:

  • خستگی
  • ضعف
  • سرگیجه
  • مشکل در تمرکز

کم خونی فقر آهن شایعترین نوع آنمی در ایالات متحده است. تقریبا پنج میلیون آمریکایی به این کم خونی مبتلا هستند.

علل شایع کم خونی عبارتند از:

  • قاعدگی
  • زخم معده
  • سرطان دستگاه گوارش
  • از دست دادن خون بر اثر تروما یا اهدای خون
  • خونریزی های دستگاه گوارش به دلیل مصرف طولانی مدت داروهایی مانند آسپیرین و ایبوپروفن

بارداری

زنان باردار باید روزانه 15 تا 18 میلی گرم آهن مصرف کنند. زنان باردار نیاز به آهن بیشتری دارند. بر طبق نظریه مؤسسه ملی بهداشت (NIH) ، میزان توصیه شده آهن در زنان باردار 27 میلی گرم در روز است.اگر نگران این هستید که به میزان کافی آهن دریافت نمی کنید ، میزان آن را دو برابر نکنید. این باعث می شود که مقدار زیادی ویتامین دریافت کنید و به جنین آسیب برسانید. در این زمینه با پزشک خود در مورد مصرف مکمل آهن همراه با ویتامین قبل از زایمان صحبت کنید.


برای اطلاعات بیشتر از مکمل های بارداری ما، به صفحه پرگبیون مراجعه کنید.


نوزادان

جنین هنگامی که در رحم مادر است، آهن مادر را برای خود ذخیره می کند. این ذخایر در طول شش ماه اول زندگی نوزاد استفاده می شوند. هنگامی که کودک شما 6 ماهه شد، باید غذاهای حاوی آهن را به رژیم غذایی آن اضافه کنید. متخصصان اطفال توصیه می کنند از یک فرمول تقویت شده با آهن برای نوزاد استفاده کنید. نوزادان نارس که زمان کافی برای ساخت ذخایر آهن نداشته اند نیز نیاز به مکمل آهن دارند. همیشه قبل از دادن مکمل های آهن به نوزاد خود با متخصص اطفال مشورت کنید.

قاعدگی

قاعدگی باعث کاهش ذخایر آهن می شود. به همین دلیل است که زنان کم خونی بالاتری نسبت به مردان دارند. برخی تحقیقات نشان می دهد که قومیت یک عامل برای کم خونی است. برآورد شده است که 19 درصد از زنان آمریکایی، آفریقایی-آمریکایی و مکزیکی آمریکایی آنمی دارند. در مقایسه 9 تا 12 درصد زنان سفیدی غیر اسپانیایی دچار آنمی هستند.

ورزش

به گفته دفتر بهداشت زنان، ورزشکاران زن در معرض خطر کمبود آهن هستند. دلیل این مسئله شناخته شده نیست. ممکن است که ورزشکاران به گلبول های قرمز بیشتری بیشتری برای حمل اکسیژن نیاز داشته باشند. اگر شما بسیار فعال و در معرض کم خونی هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

از دست دادن خون زیاد

افرادی که خونریزی بیش از حد را تجربه می کنند اغلب به مکمل آهن نیاز دارند. اهدا کنندگان خون و افرادی که خونریزی گوارشی دارند، در معرض این خطر هستند. خونریزی های دستگاه گوارش می تواند ناشی از مصرف داروها یا شرایطی مانند زخم و سرطان باشد.

دیالیز

بسیاری از افراد که دیالیز کلیوی می شوند به مکمل آهن نیاز دارند. کلیه ها مسئول ایجاد اریتروپویتین هستند، اریتروپویتین هورمونی است که به بدن اجازه می دهد گلبول قرمز تولید کند. اگر کلیه ها کار نکنند، کم خونی اغلب یک عارضه جانبی است. افراد ممکن است مقدار کمی خون در طی دیالیز از دست بدهند. رژیم های افراد دیالیزی نیز اغلب مصرف آهن را محدود می کند. همچنین برخی از داروهایی که افراد مبتلا به دیالیز مصرف می کنند از جذب آهن جلوگیری می کند. در صورت دیالیز، با پزشک خود در مورد چگونگی حفظ سطح آهن خون مشورت کنید.

داروهای کاهنده آهن

برخی از داروها می توانند با توانایی بدن در جذب آهن تداخل داشته باشند. برخی از این داروها عبارتند از:

• کینولون ها، خانواده ای از آنتی بیوتیک هایی که شامل سایپروفلوکساسین (Cipro) و لووفلوکساسین (Levaquin)

• تتراسایکلین (پانمایسین)

• رانیتیدین و امپرازول 

• مهار کننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) برای فشار خون بالا

• کلستیپول (کلستید) و کلستیآمینین (Prevalite) برای کاهش کلسترول اسید صفراوی

اگر در مورد یکی از داروهایی که باعث کم خونی شده اند نگران هستید، به پزشک خود مراجعه کنید. اما مصرف دارو را متوقف نکنید، مگر اینکه به طور خاص دستور انجام این کار را داشته باشید.

بیش فعالی

تحقیقات منتشر شده سال 2014  در سالنامه تحقیقات علوم پزشکی و بهداشتی نشان داد که کمبود آهن به طور فزاینده ای با اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) مرتبط است. محققان پس از مطالعه سطح آهن، فريتین، ویتامین D، منیزیم، کلسیم و فسفر، کودکان مبتلا به ADHD دریافتند که دارای سطوح پایین آهن و فریتین بودند. فریتین آهن را در داخل سلول های بدن برای استفاده بعدی ذخیره می کند.

سرفه های مرتبط با مهارکننده ACE

پزشکان داروهای مهار کننده ACE را برای درمان تعدادی از بیماری ها تجویز می کنند، از جمله:

•       بیماری قلبی

•       فشار خون بالا

•       دیابت نوع 2

• بیماری کلیوی خفیف

سرفه خشک یک عارضه جانبی از دارو است. بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله سیستم رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون، افرادی که 200 میلیگرم مکمل فروس سولفات به طور روزانه، حداقل دو ساعت پس از مصرف مهار کننده ACE خود دریافت کردند، احتمال کمی داشت که سرفه خشک داشته باشند. محققان دریافتند که آهن مقدار اکسید نیتریک در خون را افزایش داد. اکسید نیتریک برای کاهش سرفه های مرتبط با مهارکننده ACE موثر است.

اکثر مردم به مکمل های معمول آهن پاسخ می دهند اما برخی از افراد ممکن است نیاز به آهن وریدی داشته باشند. در حالت ایده آل، باید مکمل های آهن را با معده خالی بخورید زیرا غذا می تواند میزان جذب آهن را کاهش دهد. مصرف مکمل های آهن با غذاها یا نوشیدنی هایی که دارای ویتامین C هستند باعث جذب بهتر آهن می شود. مطمئن شوید دوز توصیه شده از آهن را مصرف می کنید. مصرف بیش از حد آهن مخصوصا برای کودکان می تواند سمی باشد،. با پزشک خود در مورد اینکه چه مدت نیاز به مکمل آهن دارید مشورت کنید.

مطالب مرتبط