کافئین چگونه برعملکرد ورزشی اثر می‌گذارد؟

 کافئین چیست؟

کافئین یک محصول گیاهی و یکی از مهم‌ترین و پر استفاده‌ترین مواد محرک در سرتاسر جهان است. مصرف نوشیدنی حاوی کافئین در کشور آمریکا برای هر نفر 2 فنجان در روز است همچنین می‌توان کافئین را در محصولاتی همچون شکلات، چایی، کاکائو، نوشابه‌های انرژی‌زا  و برخی مکمل مکمل های ورزشی پیدا کرد. کافئین غالباً به عنوان یک ماده مغذی انرژی‌زا که باعث ارتقای سطح عملکرد ورزشکار می‌شود، شناخته شده است.


در این صفحه با محصولات حاوی کافئین شرکت بنیان سلامت کسری آشنا شوید.


کافئین چگونه بر بدن تأثیر می‌گذارد؟

کافئین حدود یک الی دو ساعت پس از مصرف، از طریق معده جذب می‌شود و غلظت آن در جریان خون به اوج خواهد رسید. از آنجایی که تمامی ارگان‌ها و بافتهای بدن کافئین را جذب می‌کنند، بنابراین این ماده بر تمام بدن اثر می‌گذارد. مقدار کافئینی که در جریان خون باقی می‌ماند به کبد منتقل شده و از طریق ادرار از بدن دفع می‌شود.

 

کافئین چگونه بر فعالیت استقامتی تأثیر می‌گذارد؟

در هنگام فعالیت، بدن از گلیکوژن (قند ذخیره در بدن) برای تولید انرژی استفاده می‌کند. اما زمانی که این منبع انرژی در پایان یک ورزش طولانی خالی می‌شود، شما احساس خستگی می‌کنید. کافئین سرعت خالی شدن بدن از گلیکوژن را کند می‌کند. این عمل با تشویق بدن به استفاده از چربی ذخیره شده در بدن، به عنوان منبع سوخت صورت می‌گیرد که باعث می‌شود ورزش برای مدت زمان بیشتری ادامه یابد.

به دلیل کاهش سریع منابع گلیکوژن بخصوص در ورزش‌های استقامتی، ورزشکاران از مصرف کافئین فواید زیادی کسب می کنند. در فعالیت‌هایی مثل دویدن، دوچرخه سواری و اسکی که بیشتر از یک ساعت طول می‌کشند و نیازمند حفظ انرژی و استقامت در طول تمرین هستند، کافئین به ورزشکاران این اجازه را می‌دهد تا استقامت، دقت و سرعت خود را افزایش دهند.

 

کافئین چگونه بر فعالیت‌های شناختی تأثیر می‌گذارد؟

به دلیل وارد شدن کافئین به تمامی بافت‌های بدن، سیستم عصبی و مغز هم تحت تأثیر مصرف کافئین قرار می‌گیرند. کافئین به عنوان یک محرک عمل کرده و شما را بیدار می‌کند! به این معنی بعد از مصرف کافئین ورزشکار هوشیارتر بوده و سریع عکس العمل نشان می‌دهد.

مصرف کافئین قبل از فعالیت های ورزشی باعث کاهش ادراک درد می شود. در یک تحقیق افرادی که کافئین مصرف کرده بودند دچار عصبانیت کمتری درطول تمرینات شدید می شوند. اگر احساس می‌کنید در طول تمرینات شدید عضله های شما دچار درد می‌شوند، مصرف کافئین قبل از شروع تمرین این احساس را فروکش می‌کند.

 

کافئین چگونه بر کم آبی بدن تأثیر می‌گذارد؟

برای حفظ انرژی بدن به خصوص در هنگام فعالیت های طولانی مدت، حفظ آب بدن ضروری است. آب، دمای بدن را تنظیم، مفاصل را روان و مواد مغذی را در کل بدن حمل می‌کند. آب بدن از طریق عرق ریزی در ورزش، از بدن دفع می‌شود. هر چه فعالیت شدیدتر باشد دفع آب از بدن سریع‌تر و بیشتر اتفاق خواهد افتاد.

شاید شما هم شنیده باشید که کافئین مدر می‌باشد و باعث دفع آب از بدن می‌شود. نتایج تحقیقات نشان می‌دهند این اثر کافئین در صورتی عملی خواهد شد که ورزشکار مقدار زیادی کافئین در هر روز، دوزی معادل 5 تا 7 فنجان قهوه در روز (معادل 500 تا 700 میلی گرم) مصرف کند. مصرف کافئین کمتر از این مقدار، باعث از دست دادن آب زیاد و قابل توجهی از بدن نمی شود.

 

آیا کافئین باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود؟

یک فنجان قهوه تلخ حاوی 2 کیلوکالری انرژی و فاقد چربی می‌باشد. پس قهوه نمی‌تواند انرژی لازم برای اضافه وزن را وارد بدن کند. بسیاری از افراد شیر، شکر،خامه و مواد طعم دهنده را به قهوه اضافه می‌کنند که باعث بالارفتن کالری ورودی به بدن می‌شود. بطور مثال یک قاشق خامه حدود 50 کیلوکالری و شیر حدود 5 کیلوکالری به قهوه اضافه می‌کند. قهوه های شیرین حدود 100 کیلوکالری انرژی به بدن وارد می‌کنند. بنابراین اگر قصد کاهش یا ثبات وزن دارید بهتر است قهوه را بدون افزودنی مصرف کنید.

  

نقش کافئین در ورزش چیست و کافئین چگونه بر تمرین اثر می‌گذارد؟

  • ورزش های استقامتی طولانی مدت

برای اولین بار تحقیقات در مورد مصرف کافئین در ورزش‌های استقامتی در سال 1978 انجام گرفت. تأثیر تزریق 300 میلی گرم کافئین یک ساعت قبل از خستگی در ورزش دوچرخه سواری، با 80 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی (VO2max) بررسی شد و عملکرد دوچرخه سواران بعد از تزریق کافئین از 75 دقیقه به 96 دقیقه ارتقا یافت.

نتیجه یک تحقیق دیگر اثبات کرد، مصرف 250 میلی گرم کافئین باعث افزایش عملکرد ورزشکار تا حدود 20 درصد در ورزش های استقامتی می‌شود. در یک تحقیق دیگر محققان به این نتیجه رسیدند مصرف 5 میلی گرم کافئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن باعث ذخیره گلیکوژن عضلات و استفاده از تری گلیسرید به عنوان منبع سوخت می‌شود. در نهایت مصرف کافئین در ورزش های استقامتی باعث  افزایش غلظت اسیدهای چرب آزاد خون و کاهش نسبت تولید دی اکسید کربن به اکسیژن می‌شود که خود نشان دهنده استفاده از چربی به عنوان سوخت عضلات و ارتقای سطح عملکرد ورزشکار می‌شود.

 

  • ورزش‌های استقامتی شدید

تحقیقاتی که اخیرا انجام شده اند اثبات کرده اند مصرف کافئین در مسابقات رقابتی که تا حدود 20 دقیقه به طول می‌انجامند و نیازمند اجرای ورزشی بالاتر از 90 درصد VO2max ورزشکار می‌باشند، باعث افزایش عملکرد ورزشکار می‌شود. در شناگران رقابتی که 1500 متر شنا کردند، مصرف کافئین باعث کاهش زمان رقابت  از 21:22 به 20:59 دقیقه شد و محقق اعلام کرد سطح پایین غلظت پتاسیم قبل از فعالیت و تعادل الکترولیت از اثرات مصرف کافئین می‌باشد.

 

  • ورزش‌های شدید کوتاه مدت

 همچنین محققان به این نتیجه رسیده اند که مصرف کافئین باعث اعملکرد بهتر ورزشکاران در تمرین دو 1500 متر با تردمیل می‌شود. در نهایت، مکانیزم کامل تأثیر مصرف کافئین بر تمرینات شدید کوتاه مدت باعث مهیا شدن بهتر انرژی، اثر مستقیم بر حمل یون ها در عضلات، تأثیر بر سیستم عصبی مرکزی و عملکرد بهتر ورزشکار می شود.

 

ال-کارنیتین کاف بی اس کی

 محصول جدید شرکت بنیان سلامت کسری، ال-کارنیتین کاف، ترکیبی متفاوت از کافئین می باشد که در کنار ال-کارنیتین و ویتامین های گروه ب، با دارا بودن کافئین به افزایش سوخت و ساز چربی ها، افزایش سطح آمادگی جسمانی و استقامت در هنگام انجام حرکات ورزشی مختلف و افزایش سطح هوشیاری و تقویت عملکرد مغز و حافظه کمک می کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این محصول به صفحه ال-کارنیتین کاف مراجعه کنید.