مزایای ال-آرژینین در سلامت قلب و بهبود عملکرد ورزشی

ال-آرژینین یک نوع اسید آمینه است . اسیدهای آمینه "بلوک های ساختمانی" پروتئینها هستند. ما اسیدهای آمینه را از  طریق رژیم های غذایی، به ویژه منابع حیوانی، از جمله گوشت گاو و سایر انواع گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی به دست می آوریم.

آمینواسید ال-آرژینین چگونه عمل می کند؟

ال-آرژینین یک اسید آمینه ضروری به شمار نمی آید با این حال این اسیدآمینه تا حدودی ضروری است، زیرا برای بسیاری از زنجیره های متابولیسمی بدن در مقادیر کم لازم است، به خصوص برای افرادی که در حال رشد هستند. یکی از بزرگترین مزایای استفاده از آرژنین، توانایی آن در بهبود جریان خون و گردش خون است. در بدن، ال-آرژینین  به اکسید نیتریک تبدیل می شود، که باعث ایجاد گشاد شدن عروق خونی می شود. از سایر مزایای این اسیدآمینه می توان به  بهبود عملکرد سیستم ایمنی، باروری، سم زدایی و تقویت مغز اشاره کرد. یکی دیگر از جنبه های مهم ال-آرژینین این است که تولید هورمون های خاصی را افزایش می دهد، به خصوص هورمون های رشد  و انسولین که موجب بهبود رسیدن گلوکز به سلولها می شود.

سایر مزایای L-arginine عبارتند از:

  • مبارزه با التهاب
  • کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی
  • تعمیر رگ های خونی
  • مبارزه با نارسایی احتقانی قلب و بیماری عروق کرونر
  • کمک به پایین آوردن فشار خون بالا
  • بهبود عملکرد ورزشی
  • افزایش عملکرد سیستم ایمنی
  • کاهش درد عضلانی (به خصوص در پاها ناشی از شريان مسدود شده)
  • بهبود عملکرد کلیه
  • بهبود ظرفیت ذهنی
  • مبارزه با زوال عقل
  • اصلاح ناتوانی جنسی، اختلال نعوظ و ناباروری مردان
  • جلوگیری از سرماخوردگی

سلامت قلب را بهبود می بخشد

تحقیقات نشان می دهد که آرژینین برای کاهش التهاب و بهبود سلامت عروق خونی و سیستم قلبی عروقی مفید است، به همین دلیل است که آرژنین خوراکی یکی از محبوب ترین مکمل های توصیه شده توسط متخصصین قلب است. برای افرادی که دارای عوامل خطر بالای بیماری قلبی عروقی هستند، مکمل آرژینین می تواند یک اقدام موثر برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی باشد.

کاهش التهاب و مبارزه با پیری

به غیر از سلامت قلب، یکی از مزایای اصلی آرژینین مبارزه با بیماری التهابی و افزایش عملکرد سیستم ایمنی است. به علت اثرات آن بر روی آنزیم سوپر اکسید دیسموتاز (SOD) و همچنین سایر مکانیسم های آنتی اکسیدانی، L-arginine دارای توانایی بالایی در مبارزه با رادیکال آزاد است. به طور معمول در ترکیب با آنتی اکسیدان ها مانند مکمل های روغن ماهی ویتامین C و امگا 3 استفاده می شود. این اسیدآمینه موجب کمک به کند کردن روند پیری و جلوگیری از بسیاری  بیماری های مزمن می شود.

تقویت عملکرد ورزشی

L-arginine به طور موثر جریان خون را بهبود می بخشد، به این معنی که کمک می کند مواد مغذی و اکسیژن راحت تر به عضلات و بافتها انتقال پیدا کنند. ال-آرژینین به کاهش درد عضلات در جریان ورزش کمک می کند. حتی در بعضی موارد برای افزایش خونرسانی و گردش خون به مفاصل آسیب دیده و یا دست و پاهای سرد، به ویژه در افراد مبتلا به جریان خون ضعیف، آرتریت یا دیابت استفاده می شود.

بهبود ایمنی، جلوگیری از عفونت و افزایش سرعت بهبودی

کاهش ال-آرژنین در برخی از بیماران مبتلا به بیماری های سخت، تروما و سرطان مشاهده می شود. اعتقاد بر این است که برخی از سلول های سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن (به نام MSC ها) ممکن است کمبود آرژنین خون را ایجاد کنند. کاهش ال-آرژینین موجب آسیب به سیستم ایمنی می شود زیرا لنفوسیت های محافظ سیستم ایمنی بدن و سلول های T به آرژنین برای دفاع از بدن نیاز دارند.

به درمان اختلال نعوظ و ناباروری کمک می کند

تعدادی از مطالعات نشان داده اند که ال-آرژینین علاوه بر افزایش گردش خون می تواند به بهبود تولید اسپرم و تحرک آنها کمک کند. مردان مبتلا به مشکلات قلبی عروقی با سطوح پایین نیتریک اکساید در خون بیشتر از اختلالات نعوظ و مشکلات باروری رنج می برند، زیرا یک نعوظ به آرام سازی عضلات صاف ناشی از اکسید نیتریک نیاز دارد. درصد قابل توجهی از موارد ناباروری مردان (تا 92 درصد، بر طبق برخی مطالعات) می تواند با مکملهای  ال-آرژینین همراه با سایر داروهای ضد انعقادی، آنتی اکسیدان ها یا ضد التهابات درمان شود. 

شرکت بنیان سلامت کسری، محصول ال-آرژینین را به فرم ویالهای خوراکی با دوز های 1000 و 2000 تولید نموده است. این محصولات قابل استفاده جهت بهبود رشد، بهبود سلامت قلب و عروق، افزایش استقامت بدنی و بهبود ناباروری مردان است.

 

draxe.com