فواید کیوتن برای بدن

درباره کیوتن چه می دانید؟

کیوتن یک آنتی اکسیدان است که بدن به طور طبیعی تولید می کند و در یکی از اجزای سلول به نام میتوکندری ذخیره می شود. این ماده با تولید انرژی، محافظت از سلولها و سلامت قلب و عروق ارتباط دارد.

کیوتن نقشی حیاتی در بدن ایفا می کند. به عنوان مثال سلولهای بدن برای تولید انرژی لازم برای فعالیت، به این ترکیب نیاز دارند.

همچنین کیوتن به عنوان یک آنتی اکسیدان از سلولهای بدن به وسیله خنثی سازی رادیکال های آزاد محافظت می کند، که این امر موجب کاهش استرس اکسیداتیو می شود.

استرس اکسیداتیو می تواند باعث آسیب بافتی، التهاب و آپوپتوز سلولی یا مرگ سلولی شود. بین استرس اکسیداتیو و گروهی از بیماری ها مانند آلزایمر و پارکینسون ارتباط وجود دارد.

به طور طبیعی میزان کیوتن با افزایش سن کاهش می یابد. دانشمندان به ارتباطی میان کمبود کیوتن و بیماری های قلبی و سرطان پی برده اند.

فواید کیوتن برای سلامتی

کیوتن دارای فواید و مزایای زیادی برای بدن می باشد. در اینجا ما به تعدادی از آنها می پردازیم:

بهبود سلامتی قلب

کیوتن می تواند به درمان برخی از مشکلات قلبی مانند نارسایی احتقانی قلب و فشار خون بالا به ویژه در بین افراد مسن کمک کند.

کاهش سردردهای میگرنی

کیوتن می تواند در پیشگیری از سردردهای میگرنی کمک کند. اگرچه تحقیقات در این زمینه هنوز محدود است اما این اثر می تواند به این علت باشد که کیوتن از سلامت و عملکرد میتوکندری در سلولها حمایت می کند.

کاهش عوارض استاتین ها

تحقیقات نشان می دهند که کیوتن می تواند به کاهش ضعف عضلات که ناشی از مصرف داروهای کاهش کلسترول است، کمک کند.

افزایش قدرت باروری

بارروری زنان با افزایش سن، به دلیل کاهش تعداد و کیفیت تخمکهای موجود، کاهش می یابد.

کیوتن مستقیما در این فرآیند دخیل است. با افزایش سن تولید کیوتن کند می شود و درنتیجه بدن مثل قبل قادر به محافظت از تخمکها در برابر آسیب اکسیداتیو نخواهد بود.

استفاده از مکمل کیوتن می تواند در جلوگیری از روند کاهش کیفیت و کمیت تخمک ها کمک کرده و حتی این روند را معکوس کند.

افزایش توان ورزشی

استرس اکسیداتیو می تواند درعملکرد ماهیچه ها و درنتیجه توان ورزشی اثرگذار باشد. عملکرد غیرطبیعی میتوکندری می تواند انرژی ماهیچه را کاهش داده و درنتیجه موجب کاهش انعطاف پذیری عضلات و مقاومت در ورزش شود.

کیوتن می تواند به افزایش توان ورزشی به وسیله کاهش استرس اکسیداتیو در سلولها و بهبود عملکرد میتوکندری کمک کند.

پیشگیری از سرطان

استرس اکسیداتیو موجب تخریب سلول ها و کاهش عملکرد آنها می گردد. اگر بدن شما نتواند با آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو مبارزه کند، شکل سلولهای شما تخریب شده و ریسک ابتلا به سرطان افزایش می یابد.  

کیوتن از سلولها در مقابل استرس اکسیداتیو محافظت کرده و موجب افزایش تولید انرژی سلولی و سلامتی آنها گردد.

جالب است بدانید که بیماران مبتلا به سرطان، دارای سطح پایینی از کیوتن می باشند.

حفاظت از ریه ها

از میان تمام ارگان های بدن، ریه ها بیشترین ارتباط را با اکسیژن دارند. این موضوع آنها را به شدت مستعد آسیب اکسیداتیو می کند.

افزایش آسیب اکسیداتیو در ریه ها و محافظت ضعیف آنتی اکسیدانی که شامل کمبود کیوتن می باشد، می تواند موجب بیماری های ریوی مانند آسم و بیماری مزمن انسداد ریوی شود.

مطالب مرتبط