رژیم MIND و تاثیر آن بر عملکرد مغز و جلوگیری از زوال عقل

زوال عقل و کاهش عملکرد مغز ازجمله مواردی است که با افزایش سن در بسیاری از افراد رخ می­دهد. مغز نیز همانند سایر اعضای بدن برای عملکرد بهتر به تغذیه مناسب نیاز دارد. رژیم MIND برای جلوگیری از زوال عقل و نیز جلوگیری از روند کاهش عملکرد مغز طراحی شده است. 

واژه‌ی MIND مخفف عبارت «Mediterranean-DASH intervention for Neurodegenerative Delay» به‌معنی مداخله‌ی مدیترانه‌ای- DASH جهت به تأخیر انداختن تحلیل عصبی است. در واقع، این رژیم ترکیبی از رژیم مدیترانه ای و رژیم DASH (رژيم غذایی برای متوقف کردن فشار خون بالا) است که با هدف ایجاد یک الگوی غذایی مخصوص برای حفظ سلامت مغز طراحی شده است. 

خوراکی­های توصیه‌شده در رژيم MIND:

خوردن روزانه غلات کامل،

خوردن روزانه سالاد

خوردن منظم سبزیجات

خوردن آجیل برخی روزهای هفته

خوردن لوبیا برخی روزهای هفته

خوردن مرغ و ماکیان حداقل دو بار در هفته

خوردن انواع توت ها حداقل دو بار در هفته

خوردن ماهی حداقل یک بار در هفته

در این رژیم غذایی مصرف غذاهای ناسالم به یک بار در هفته محدود شده است: شامل غذای سرخ شده یا فست فود ، گوشت قرمز، پنیر، کره و مارگارین و شیرینی.

در این رژیم، آنتی‌اکسیدان موجود در توت‌ها و ویتامین E موجود در روغن زیتون، سبزیجات برگ‌دار و مغزها می‌توانند با حفاظت در برابر استرس اکسیداتیو، به بهبود عملکرد مغز کمک کنند. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی به تأثیر مثبت کاهش التهاب در مغز کمک می­کنند؛ همچنین سرعت تحلیل عملکرد مغز را کاهش می‌دهند.

این غذاها حاوی مواد مغذی فراوانی هستند که در بهبود سلامت مغز مؤثر است. رژیم MIND با کاهش استرس اکسیداتیو، التهاب و جلوگیری از تشکیل پلاک بتا آمیلوئید تأثیر خود را اعمال می‌کند و می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر نقش داشته باشد.

جهت مطالعه­ی بیشتر به مقاله ای که اخیرا چاپ شده است تحت عنوان "Nutrition and brain health" مراجعه کنید.