روش های کمک به کاهش درد ناشی از نفخ در نوزادان

 

بسیاری از نوزادان در سنین یک تا چهار ماهگی از نفخ، ریفلاکس و کولیک رنج می برند. اگر نوزاد شما در حال حاضر در معرض درد، ناراحتی و بیقراری فراوانی قرار دارد می تواند به این معنی باشد که مبتلا به نفخ و کولیک شده است. شکل گیری گاز در نوزادان یک رخداد معمول و طبیعی است. همچنین دستگاه گوارش نابالغ در نوزادان، شیر مادر و شیر خشک را بخوبی هضم نمی کند. این مقاله را بخوانید تا با برخی از راه های آسان و موثر درمان نفخ و کولیک نوزادان بیشتر آشنا شوید.

1-    ماساژ با دست

ماساژ می تواند تاثیر فوق العاده ای در تسکین دل پیچه نوزاد داشته باشد و فرصتی را برای آرامش و پیوند شما با نوزادتان فراهم می کند. برای ماساژ دادن شکم نوزاد می توانید از روغن های اسطوخودوس (لاوندر) و بابونه استفاده کنید. 

2-    در حالت نشسته به کودک خود غذا دهید

این کار، ممکن است کمی برای مادر خسته کننده باشد اما تغذیه نوزاد توسط مادر در حالت نشسته، احتمال نفخ شکمی نوزاد را کاهش می دهد. برای این کار، بنشینید و کودک خود را روی بالشتی قرار دهید تا سر کودک کمی بالا بیاید، این پوزیشن باعث جلوگیری از ایجاد نفخ و کولیک در نوزاد می شود.

3-    حواس کودک را پرت کنید تا گریه او متوقف شود

هرچه گریه و بیقراری نوزاد شما بیشتر باشد، باعث می شود هوای بیشتری ببلعد که موجب تشدید نفخ و کولیک می شود. شما باید هرچه سریعتر با استفاده از وسایل بازی، راه رفتن، ماساژ دادن و یا لالایی خواندن او را آرام کنید. در صورتی که گریه نوزاد بر اثر نفخ باشد، بهتر است او را به پشت بخوابانید و شکم او را به شکل دورانی ماساژ دهید.

4-    از خوردن غذاهای تشدید کننده نفخ پرهیز کنید

در صورت تغذیه نوزاد با شیر مادر، مواد غذایی که مادر استفاده می کند نیز می تواند در ایجاد و تشدید نفخ نقش مهمی داشته باشد. بهتر است مادر از خوردن غذاهایی مانند کلم، بروکلی سبزیجات و میوه های ایجاد کننده نفخ پرهیز کند. برخی از اقلام غذایی و مواد دارویی نیز موجب آلرژی و ایجاد نفخ در مادر شود که سلامت نوزاد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.   

 

محصولات دارویی تسکین دهنده نفخ

سایمتیکون:

سایمتیکون برای درمان علائم نفخ، مانند فشار ناراحت کننده یا دردناک، درد و التهاب استفاده می شود. تاکنون هیچ گونه عوارض جانبی ناشی از این دارو گزارش نشده است. با این حال، اگر در هنگام مصرف این دارو، اثرات ناخوشایندی را احساس کنید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. واکنش آلرژیک به این محصول نادر است. اما اگر متوجه یکی از علائم زیر شدید به پزشک مراجعه کنید: خارش، خارش / تورم (به خصوص صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی.

سایمتیکون موجب کاهش کشش سطحی حبابهای گاز درون روده شده و در صورت مصرف خوراکی منجر به یکی شدن حباب های گاز درون مجرای گوارش شده و به انتشار آن ها کمک می کند. سایمتیکون برای تسکین نفخ شکم و ناراحتی های شکمی ناشی از گازهای گوارشی مفید می باشد و در مشکلاتی مثل سوء هاضمه ،مشکلات ریفلاکس معده به مری ،نفخ بعد از جراحی ،بلع هوا،کولون اسپاستیک و تحریک پذیر ، زخم معده و diverticulosis مصرف می شود.

سایمتیکون بی اس کی (کولیف)

قطره خوراکی کولیف بی اس کی ( شرکت بنیان سلامت کسری)، علاوه بر سایمتیکون حاوی روغن شوید و روغن رازیانه است که باعث می شوند قطره خوراکی کولیف بی اس کی از نظر طعم برای نوزادان و کودکان خوشایند و قابل پذیرش باشد.روغن شوید و روغن رازیانه برای بهبود مشکلات معده-روده ای به خصوص نفخ و کولیک موثر هستند.

 

www.momjunction.com

medlineplus.gov

مطالب مرتبط