آیا خطرناک‌ ترین باکتری جهان در بدن شما نیز وجود دارد؟!

خطرناک‌ترین باکتری جهان که در بدن تمام مردم دنیا پنهان شده است!

  • ریفلاکس معده 

  • ورم معده  

  • ایجاد گازهای معده
  • زخم معده
  • سرطان معده 

 همگی ناشی از بالا بودن تعداد این باکتری مرموز، یعنی هلیکوباکترپیلوری در معده می باشد.

باکتری‌هایی که در بدن انسان زندگی می‌کنند نقش بسیار مهمی در سلامت یا ابتلای انسان به انواع بیماری‌ها دارند و رشد برخی از آن‌ها می‌تواند خطری جدی برای سلامت انسان باشد.

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند باکتری هلیکوباکترپیلوری می‌تواند در محیط اسیدی معده که حاوی اسید هیدروکلریک است، آنچنان پنهان شود که حتی با انجام درمان‌های دارویی برای همیشه نابود نشده و امکان رشد دوباره آن وجود داشته باشد.

باکتری هلیکوباکترپیلور یا H.pylori در معده حدود نیمی از جمعیت انسانی بر روی کره زمین وجود دارد. کارشناسان با بررسی روی موش‌های آزمایشگاهی با استفاده از فناوری‌های پیشرفته عکس برداری، دریافتند این باکتری می‌تواند با استفاده از قابلیت‌هایی ویژه در محیط بسیار اسیدی معده زنده بماند.

به طور طبیعی در تعداد زیادی از انسان‌ها از اوایل تولد، باکتری هلیکوباکتر پیلوری وارد بدن می‌شود، وجود این باکتری در همه افراد سبب ایجاد سرطان نمی‌شود، اما بین عده زیادی از افراد سبب ابتلای آنها به سرطان معده و  زخم دستگاه گوارش می‌شود.

بنا بر آمار‌های جهانی، هلیکوباکترپیلوری سبب ۷۵ درصد از موارد ابتلا به سرطان معده در جهان و ۵.۵ درصد از تومور‌های بدخیم در معده است.

محققان دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا به تازگی با انجام مطالعه بر روی موش‌های آزمایشگاهی امیدوارند به سرنخ‌هایی جدید درباره چگونگی پنهان شدن این باکتری در بدن دست یابند.

شگفتی دانشمندان از بابت مقاومت فوق العاده این باکتری در محیط اسیدی معده است، افزون بر وجود اسید فوق العاده قدرتمند درون معده، سلول‌های معده به سرعت تعویض می‌شوند در نتیجه چگونگی اتصال باکتری به دیواره موکوس معده معمایی کشف نشده است.

پژوهش‌های جدید دانشمندان نشان داده است باکتری‌های روده می‌توانند بر عملکرد ذهنی افراد اثر بگذارند. این یافته‌ها نشان می‌دهند ابتلا به افسردگی هم می‌تواند به دلیل رشد گونه‌های خاصی از باکتری در روده انسان باشد به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند افراد مواد خوراکی سالم شامل انواع میوه و سبزیجات تازه مصرف کنند تا تعداد باکتری‌های مفید روده افزایش یابد.

مطالعه در این باره نشان داده است که باکتری دارای یک مکان مخفی درون بدن انسان به ویژه در معده است که سبب می‌شود بتواند در ایمنی به حیات خود ادامه دهد و در اثر مصرف دارو‌ها یا محیط اسیدی معده نابود نشود.

ساختار هلیکوباکترپیلوری دارای رشته‌هایی است که ساختاری شلاق مانند دارند و سبب اتصال باکتری به دیواره معده و جابه جا شدن آن‌ها می‌شوند.

کارشناسان بر این باورند که باکتری نوعی تونل به دیواره مخاطی معده ایجاد می‌کند و به این ترتیب زنده می‌ماند.

مطالعه بر روی موش‌های آزمایشگاهی که دستکاری ژنتیکی شده اند تا میکروب هلیکوباکترپیلوری با دو رنگ سبز و قرمز دربدن آنها نمایان شوند نشان داد باکتری درحفره‌هایی تونل مانند که در دیواره معده ایجاد شده است پنهان می‌شود و به این ترتیب در محیط اسیدی معده یا درزمانی که فرد به مصرف دارو می‌پردازد زنده می‌ماند.

نتایج این مطالعه در مجله PLOS Biology منتشر شده است  

برای درمان بیماری هلیکوباکتر امروزه از درمان های سه تایی و چهارتایی شامل دو آنتی بیوتیک همزمان استفاده می شود. بیماران به دلیل عوارض متعدد این آنتی بیوتیک ها ممکن است درمان را نیمه کاره رها کنند و پس از مدتی با عود مجدد عفونت روبرو شوند و پزشک مجبور به تکرار دوره درمان شود. این امر علاوه بر تحمیل مجدد عوارض و مشکلات آنتی بیوتیک ها، نقش موثری در شیوع مقاومت به داروهای آنتی بیوتیک به خصوص در کشورهای در حال توسعه دارد.

 

به همین خاطر کارشناسان توصیه می کنند علاوه بر رعایت رژیم خوراکی سالم، برای رهایی از این باکتری مقاوم و پنهان در بدن، به درمان های طبیعی و جدیدی از جمله استفاده از پروبیوتیک ها روی بیاوریم. مصرف پروبیوتیک‌ها باعث کاهش ابتلا به این بیماری و جلوگیری از رشد مجدد باکتری‌های بیماری زایی همچون هلیکوباکتر پیلوری می شوند. همچنین می توانند عوارض درمان با آنتی بیوتیک ها را به حداقل برسانند و با افزایش میزان ریشه کنی هلیکوباکتر، در بسیاری موارد از تکرار دوره درمانی جلوگیری کنند.

 

یکی از محصولات پروبیوتیکی موثر در درمان و جلوگیری از عود مجدد هلیکوباکترپیلوری، محصولی تولید شده به وسیله شرکت بنیان سلامت کسری (BSK) به نام "پایلوشات" می باشد. پایلوشات محصولی حاوی لاکتوباسیلوس روتری غیر زنده به همراه سه سویه پروبیوتیک دیگر، منیزیم اکساید، کلسیم کربنات و زینک گلوکونات می باشد.

لاکتوباسیلوس روتری پس از ورود به معده، با اتصال به رسپتورهای هلیکوباکترپیلوری باعث اختلال در اتصال آن به موکوس معده و دفع آن توسط حرکات طبیعی دستگاه گوارش شده و بدین صورت میزان هلیکوباکترپیلوری را در معده به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

 سه سویه پروبیوتیک دیگر موجود در این محصول نیز می توانند باعث کاهش عوارض احتمالی درمان هلیکوباکترپیلوری (نظیر گاستروآنتریت های حاد و کولیت ناشی از مصرف آنتی بیوتیک) و تعدیل کلونیزاسیون هلیکوباکترپیلوری در مخاط معده شده و حتی در ریشه کنی یا پیشگیری از عفونت هلیکوباکترپیلوری موثر باشند.

کلسیم کربنات و منیزیم اکساید به عنوان یک آنتی اسید در درمان سوء هاضمه مورد استفاده قرار گرفته و در حفظ تعادل الکترولیت ها و کارکرد طبیعی آنزیم های هضم کننده غذا نقش دارند.

با مصرف پایلوشات با درمان های مکرر آنتی بیوتیکی و عود مجدد بیماری خداحافظی کنید و به باکتری مرموز هلیکوباکترپیلوری اجازه ندهید سلامتی شما را به خطر بیندازند.

 

  منبع مقاله:  Medicalnewstoday

 

مطالب مرتبط